Napjainkban egyre gyakrabban fordul elő, hogy autizmussal diagnosztizálnak valakit. A tünetek általában már a kora gyermekkorban megnyilvánulnak.
- Az esetek többségében megfigyelhetőek a beszédfejlődésben jelentkező eltérések, főleg a szakaszos beszédfejlődésnek van felhívó jellege.
- Szintén gyakori a szenzoros túlérzékelés. A hallási, vagy szaglási túlérzékenység miatt, a túl sok ingert az agy nem tudja megfelelő mértékben megszűrni és emiatt túlterhelődik. Elsőként a vizuális túlérzékenység jelentkezhet. A túl sok fény a villogó, gyorsan mozgó tárgyak gyakran bántják a szemet és torzíthatja a látást. Gyakoriak, hogy bizonyos anyagú ruhaneműket nem hajlandóak felvenni, vagy mereven ragaszkodnak az étkezésben bizonyos színű, vagy állagú ételhez.
- A merev vagy sztereotip gondolkozás gyakran nem engedi, hogy egy átlagos ember számára egyértelmű összefüggést meglásson az illető. Ennek oka, hogy az agy konkrétumokban gondolkodik, vagyis, amit a szavak jelentenek, pontosan azt értheti egy autista alatta. A szólásokat, kétértelmű kifejezéseket, metaforákat vagy a gúnyos megjegyzéseket nem érti meg. Emiatt a szociális kapcsolatok igencsak korlátozottá válnak.
- Szintén gyakori, hogy érzéseiket, gondolataikat nehezen öntik szavakba, ezért a túlzottan szorongató helyzetekben hirtelen dührohammal, vagy agresszióval reagálnak.
Mivel a tünetek nem egyformák mindenkinél, illetve nem egyforma mértékben fejlődnek ki a diagnózisalkotás gyakran eltolódik. Sokszor a szülők látják a problémát, de nem tudják mit is kezdjenek azokkal. Ma már sok segítség igénybevehető ezeknek a feltárására.
A diagnózisalkotás minden esetben gyermekpszichiátriai ellátás keretén belül kell, hogy megtörténjen. Csak a pszichiáter diagnosztizálhat bárkit is autizmussal. Ezt a feladatot mindig a területileg illetékes pszichiátria/gyermekpszichiátria látja el. Az alábbi táblázat abban segít eligazodni, hogy a diagnózis után merre lehet tovább menni annak érdekében, hogy minél több segítséget kaphassunk.
INFORMÁCIÓ, SZÜLŐTRÉNING
- Mozaik Egyesület: az autizmussal frissen diagnosztizált gyermekek családjainak támogatása, informálása, képzése szülőtréning.
- Mars Alapítvány: szülőtréning és egyéb hasznos információk https://marsalapitvany.hu/autizmus/
- Autisták Országos Szövetsége: információk, mentorszülő-hálózat, segítségnyújtás
1053 Budapest, Fejér György utca 10.
Telefon: (0640) 200-821 (helyi tarifával hívható kék szám), (06-1) 354-1073
info@esoember, www.aosz.hu, www.esoember.hu
http://autimentor.blogspot.com/
- Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft.: távoktatási program autista gyerekeket nevelő családok számára
1071 Budapest, Damjanich utca 4. Telefon: (+36 1) 450 32 30 (+36 1) 450 32 40
E-mail: titkarsag@fszk.hu
fszk.hu
- Vadaskert Alapítvány PECS (nem beszélő autista gyermekek számára képes kommunikációs szülőtréning)
Telefon: (+36 1) 392-1400 info@vadaskert.hu
FEJLESZTŐ HELYEK
- Nemzetközi Cseperedő Alapítvány: fejlesztés, tanácsadás
Fejlesztések helyszíne: 1137 Budapest, Radnóti Miklós utca 9. (I. emelet) info.cseperedo@gmail.com
Telefon: 0670/646-2746 (munkanapokon 09:00-16:00 között)
- „Egy Másik Út” Alapítvány”: egyéni és kiscsoportos foglalkozások, egyéni tanácsadás szülőknek, szülőcsoportok
1076 Budapest Thököly út 3. II.em.
Telefon: +36 1 786 29 41 +36 70 945 11 32
- Mi Világunk Alapítvány: egyéni és csoportos fejlesztés, tanácsadás
1032 Budapest Zápor u. 59.
Telefon: +3670 593 55 39
mivilagunkalapitvany@freemail.hu, info@mivilagunkalapitvany.hu https://mivilagunkalapitvany.hu
- Dél-pesti Fejlesztő Ház: gyermekfejlesztő és terápiás központ 0-12 éves korig
1205 Budapest, Mártírok útja 57.
Telenfon: +36 30 896 84 45
http://fejlesztohaz.hu/szakemberek/delpesti_szakemberek
- Symbo Egyesület: alsó tagozatos autista és szociális funkciózavarral küzdő gyermekeknek kb. 10 alkalmas készségfejlesztő csoportterápiás blokkok
1077 Budapest, Király utca 57. 1. em. 2. ajtó (12-es kapucsengő) 1. emelet
Telefon: +36 70 365 5063 munkanapokon 9:00-16:00 d
- Goldbach-ház: 2-7 éves korig fejlesztés
1134 Budapest, Dévai utca 12.
- Autizmus Alapítvány Terápiás Centrum (TERC): egyéni fejlesztés, tanácsadás, információk
1089 Budapest, Delej utca 21.
Telefon: 06-1/334-1123
- Kincs-Ő Alapítvány, Csecsemők és az eltérő fejlődésű gyermekek fejlesztését és gyógyítását támogató alapítvány
1012 Budapest Kuny Domokos u. 4/D. fsz. 4.
Telefonszám: 061-9512751 Mobil: 0630-5295413
- Budapesti Korai Fejlesztő Központ (3 évig): fejlesztés és szülőcsoport
Újbuda 1115 Budapest Bártfai u. 34/a Telefon: +36-1-363 -02-70
Zugló 1146 Budapest Csantavér köz 9-11. Telefon: +36-1-251 -76-69
Központi telefonszám és bejelentkezés: +36-1-363-02-70
Email: titkarsag@koraifejleszto.hu
- Bethesda KIDsz (3 évig)
Telefon: +36 30 901 92 86
Vizsgálatra jelentkezni, információt, segítséget kérni az alábbi e-mail elérhetőségeken lehet: bethesdakidsz@bethesda.hu
- Első Lépések Alapítvány: kiscsoportos és egyéni fejlesztés
2120 Dunakeszi, Liget utca 16.
2120 Dunakeszi, Iskola u. 13.
Telefon: +36 20 558 2759
elsolepesekvizsgalat@gmail.com
- Aureus Alapítvány: csoportos és egyéni fejlesztés, iskola-előkészítés
1013 Budapest, Alagút u. 4.
Telefon: +36 30 811 71 10
- Belső Kuckó
1071 Budapest, Dózsa György út 14.
Telefon: +36 30 415 2199
- Ginkó Ház: óvodások, kisiskolások, tanulócsoport
1194 Budapest, Vásár tér 16.
Telefon: +3630/297-3054
- Zeneterápiás-Gyógypedagógiai Műhely: óvodások, iskolások
Törökbálint Telefon: +36 20 286 3207
- Mentalife
1173 Budapest, Csengőd utca 23.
Telefon: +36/30-885-4815 info@mentalife.hu
- Csodakapu Alapítvány
Budapest 1139, Tahi utca 70/B.
Bejelentkezés:
5 év alattiaknak: Lévai Nóra Telefon: 0670/6730751 levai.nora60@gmail.com
5 év felettieknek: Sólyom Brigitta Telefon: 0670/6111879 brigitta.solyom@gmail.com
http://www.csodakapualapitvany.hu/therapy/autfejl.html
KÖNYVEK
- Tony Attwood: Az Asperger-szindróma kézikönyve – Szülőknek, pedagógusoknak, szakembereknek
Tony Attwood az Asperger-szindróma avagy a magasan funkcionáló autizmus egyik legnagyobb szakértője. Különös gyerekek című kötete volt az első, szélesebb közönségnek szóló, magyar nyelven is megjelent munka erről a tünetegyüttesről. Mostani, a teljesség igényével készült könyvében megtalálható mindaz, amit az Aspergerszindrómáról jelenleg tudunk. Attwood évtizedeken át felhalmozott klinikai tapasztalata, s a szakzsargontól lehetőleg tartózkodó, olvasmányos stílusa lehetővé teszi, hogy széles olvasóközönséghez szólhasson: magukhoz az érintettekhez, a hozzátartozóikhoz, pedagógusokhoz, valamint pszichológus, pszichiáter szakemberekhez is. A kötetben esettanulmányok és praktikus tanácsok sora segíti, hogy az érintettek megsokszorozhassák erejüket, s a lehető legjobban kihasználhassák (korántsem lebecsülendő) képességeiket a teljes és örömteli élet érdekében.
- Fred R. Volkmar – Lisa A. Wiesner: Az autizmus kézikönyve – amit minden szülőnek, családtagnak és tanárnak tudnia kell
Szakszerű válaszokat ad a mindennapok kérdéseire az autizmussal kapcsolatban. A szerzők az autizmus elméleti és gyakorlati kérdéseinek átfogó ismertetését kifejezetten azzal a szándékkal írták, hogy az érintett szülők, családtagok és nem utolsó sorban pedagógusok számára adjanak fogódzót a mindennapi problémák megoldásában. A kötetben közérthetően és könnyen áttekinthetően szólnak az autizmusról a fogalom meghatározásától a diagnózison keresztül mindenről, ami az érintettek számára fontos lehet, így például:
• az autizmus és a kapcsolódó autizmus spektrumzavarok, mint pl. az Asperger-szindróma háttere
• megbízható szűrési feltételek autizmusra
• gyakorlati információk a kiegészítő és alternatív terápiákról
• tanácsok a helyes oktatási programok kialakításához
• életkorspecifikus problémák kezelése.
- Julia Moor: Hogyan játsszunk és tanuljunk autista gyerekkel? – Ötletek, tapasztalatok szülőknek és nevelőknek
Gyermekünk – bár autista – elsősorban gyermek, saját vágyakkal és álmokkal. Talán másképpen használja a játékait, talán szokatlan tárgyakban leli örömét, de ő is szeret játszani, és nekünk, szülőknek is adott a vele töltött örömteli együttlét lehetősége. Ez a könyv nagyszerű, mert autista gyerekünket is és minket (szülőket, gondozókat) is visszavezet a játékhoz. Miközben megtanulunk játszani a kicsivel, megtanuljuk az ő világát belülről látni, ami igen nagy segítség lehet a számára. Emellett sok hasznos gyakorlati tanácsot, ötletet is kapunk a szerzőtől, aki maga is autista gyermeket nevel.
- Liz Hannah: Te is tudod! Hogyan foglalkozzunk autizmussal élő kisgyermekkel?
Gyakorlati útmutató szülőknek, bölcsődei gondozónőknek, óvodapedagógusoknak, tanítóknak, pedagógiai asszisztenseknek, gyógypedagógusoknak az autizmussal élő kisgyermekekkel való foglalkozáshoz.
- Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren
A könyv az Asperger-szindrómával élő gyerekek iskoláskori problémáiról szól, hangsúlyozottan az érintettek szemszögéből. Szinte minden olyan témát érint, ami iskolás vagy gyermekkorban aktuális lehet: a diagnózishoz jutás fontosságát, a tanítási módszereket, az iskolai szünetekben az autista gyerekeket érő kihívásokat, az iskolatársakhoz való viszonyt, a magatartászavarokat, de külön fejezet szól arról, hogyan kell felkészülni az iskoláskor utáni évekre, vagy arról: hogyan beszéljünk az Asperger-szindrómáról másoknak.
- Ellen Notbohm: Tíz dolog amit minden autizmussal élő gyermek szeretné, ha tudnál
„Nem tagadom, hosszú út áll még azelőtt, aki most teszi meg az első lépéseket az autizmus világában. Hosszú, ismeretlen útra pedig sohasem indulunk útikönyv nélkül. Ez a könyv iránytű lehet olyan kereszteződésekben, ahová valószínűleg meg fogtok érkezni, de a könyv segítségével könnyebb lesz tájékozódni. Az út kevésbé lesz ismeretlen, így kevésbé lesz ijesztő.” – írja a Szerző. Valóban, a könyv beavat abba, hogyan viszonyuljunk az autizmussal élő gyermekekhez, és megértésükkel hogyan tegyük könnyebbé az ő, és a mi életünket egyaránt.
- Hilde De Clercq: Mama, ez itt ember vagy állat?
Ez a könyv egy anya tapasztalatait és eredeti gondolatait mutatja be a ,,részleteken keresztül történő gondolkodásról”, amellyel ,,mindig képes vagyok magyarázni fiam autizmusát”… ,, Thomasszal való kapcsolatom mélyen és erősen meghatározta az életemet, és a gondolkodásomat. Ő megajándékozott engem egy rejtvénnyel, majd együtt megfejtettük azt. A közös életünkből következő tapasztalat a kulcs ehhez a könyvhöz. Igazából ezt a könyvet Thomas Könyvének kellene hívni…” – Hilde de Clercq (Thomas édesanyja) ,, Még soha nem hallottam, hogy bárki ilyen világosan magyarázta volna a világot és az életet egy autizmussal élő szempontjából, mint…Hilde teszi.”
- Temple Grandin: Képekben gondolkodom
Ez a példátlan könyv helyszíni jelentés az autizmus országából. A világ leghíresebb autizmussal élő tudósa, Temple Grandin mesél arról, hogyan érzékelik a külvilágot ennek az országnak a lakói, és ő maga hogyan tudta átlépni a határait, hogy felépítsen egy olyan karriert, melyről a legtöbben csak álmodhatnak. A Képekben gondolkodom egy páratlan élet története. Elegáns, közérthető stílusban világít rá arra, hogy igenis képesek lehetünk meghaladni önmagunkat, és jobbá tenni a világot. Függetlenül attól, hogy milyen útravalóval indultunk neki.
- Ellen Notbohm – Veronica Zysk: Ezeregy nagyszerű ötlet autizmussal élő vagy Aspergerszindrómás gyerekek neveléséhez és tanításához
Soha ne feledjük, hogy amilyen most a szülő attitűdje a gyerek felé, olyan lesz később a gyermek attitűdje önmaga felé. Mindannak a fókuszában, amit a gyermek számára biztosítunk, az egészséges szociális-emocionális énkép kialakítása áll. Ennek híján semmilyen terápia vagy nevelés sem fog segíteni. Lássuk meg benne azt a rátermett, érdekes, produktív és értékes felnőttet, aki – minden okunk megvan arra, hogy elhiggyük – lesz belőle. És őrizzük meg magunkban ezt a képet, mert a mi szemünkön keresztül ő is ezt fogja látni. Aki lát, az hisz, és aki hisz, az meg is valósít.
- Mark Haddon: A kutya különös esete az éjszakában (regény)
A tizenöt éves Christopher autista: nagyon sokat tud a matematikáról és a fizikáról, de nagyon keveset az emberi érzelmekről. Nem szereti, ha hozzáérnek, és nem hajlandó megérinteni semmit, ami sárga vagy barna. Űrhajós szeretne lenni, de még sohasem járt a szülei nélkül az utcájukon túl. És alighanem ő a világirodalom egyik legkülönösebb nyomozója – egy este ugyanis a szomszédasszony kutyáját döglötten, vasvillával átszúrva találja a kertben, és elhatározza, hogy kinyomozza, ki ölte meg. Így kezdődnek Christopher különös kalandjai, melyek során nemcsak a kutya gyilkosának kilétére derül fény, hanem ennél jóval fontosabb dolgokra is, amelyek sok mindent megváltoztatnak mind az ő, mind a szülei életében… Mark Haddon bámulatos beleérzéssel ábrázolja az autista fiú végtelenül racionális gondolkodását, sajátos érzelemvilágát. Könyve izgalmas és megható olvasmány gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt.